barndiabetesfonden
esk

 tipsråd

Chefspoolen ger dig grundläggande råd kring hur du kan tänka och förbereda ett karriärbyte, förtydligar dina kriterier för vad som är ett bra jobb samt hur och var du söker de jobb du är intresserad av. Du får även tips på vad du bör tänka på när du sätter samman ditt CV och din skriftliga ansökan.

Strukturera jobbsökandet

Egenanalys

Börja med att systematiskt gå igenom nuläget omkring dig. Vad har du att erbjuda och vad vill du? Genom att svara på några frågor skapar du en tydligare målbild av hur ditt nya jobb kan se ut:

  • Vilka branschkompetenser har du?
  • Vilka utbildningar har du?
  • Vad är viktigt för att du ska trivas i din yrkesroll?
  • Vilka arbetsuppgifter är viktigast för dig att få jobba med?
  • Vilka egenskaper och kvalifikationer är dina styrkor?
  • Är det viktigt för dig att ta ett steg uppåt på karriärstegen?
  • Hur stort ansvar kan/vill du ta?
  • Vilken företagskultur och värderingar ska företaget ha?
  • Hur ser din familjesituation ut? Kan/vill du resa, jobba obekväma arbetstider?
  • Var vill du vara om 5 år?

Med svaren på dessa frågor har du fått en klarare bild av dig själv och vilka förutsättningar och kriterier som är viktiga när du söker eller blir kontaktad om ett nytt jobb.

Sammanställa ett CV

Det finns inget rätt eller fel kring utseendet på ett CV, för det ska spegla din personlighet. Du bör dock tänka på ett par saker för att göra ditt CV lättöverskådligt och tydligt. Ta utgångspunkt i det jobb du söker, så att du kan anpassa informationen till mottagaren.

Normalt väljer man mellan två sätt att utforma ett CV:

  • Kronologiskt CV – det traditionella utseendet som börjar med nutid och i tidsordning listar vad du gjort, på vilket företag, vilken ort och hur länge. Delas oftast upp mellan utbildning och arbetslivserfarenhet.
  • Funktionsuppdelat CV – Ett mer flexibelt sätt att tala om vem man är. Här kan du beroende på vilket jobb du söker i olika rubriker lyfta fram de styrkor, kompetenser och erfarenheter du har, som gör dig intressant för jobbet. Prioritera de mest lämpliga rubrikerna först och sätt andra – i sammanhanget – mindre intressanta uppgifter längre ner.

Kom ihåg att vara så tydlig och informativ du kan i upplysningarna om tidigare jobb och utbildningar. Berätta om dina ansvarsområden, resultat du uppnått, storlek på organisation, förändringar du hanterat osv. Ju mer du nämner, desto tydligare bild av dig själv och din kapacitet får du fram. CV:t är din reklambroschyr. Det kan vara värt mycket att se till att det blir tydligt, snyggt och informativt.

I Microsoft Word finns meritförteckningsmallar man med fördel kan använda för att få sitt CV stilmässigt snyggt.

Ett CV bör innehålla följande:

  • namn, adress, tel.nr. och e-mail – ev ålder
  • sammanfattning
  • yrkesmässiga kvalifikationer
  • arbetslivserfarenheter
  • utbildningar
  • relevanta kompletterande kurser
  • språkkunskaper
  • IT-kunskaper
  • körkortstatus
  • andra relevanta upplysningar t ex föreningsuppdrag, fritidsintressen, familjestatus etc